Dag 17: Plitvicka Jezera – Postojna

Het zonnetje scheen alweer toen we opstonden, als alles aan de kant is gaan we weer op pad. Vandaag gaan we naar Slovenië we hebben geen zin om de toeristische route van onze Miep in de camper te volgen. Dus we slingeren onze eigen tomtom aan, deze neemt gewoon de autobaan het is wel 60 km om maar qua tijd blijft het gelijk. We hadden alleen even de drukte aan de grens niet meegerekend, van Italië naar Slovenië en van Slovenië naar Kroatië eerder deze week nergens controle of op onthoud maar vandaag dus wel. Raar want Slovenië is toch EU, al met al duurde het zeker een half uur.

Het laatste stuk maken we de fout om toch miep in de camper weer te volgen, en dat ding houd er echt van om steeds op het laatste stuk de meest toeristische route te kiezen. Dus weer bult op en bult af, we kwamen nu wel langs het kasteel op maar hadden geen zin om te stoppen want we wilde naar de Postojna Cave. De camping vandaag is de parkeerplaats van de Cave, er is een gedeelte afgezet als camperplaats. Het is gewoon een parkeerplaats maar handig als je toch de grotten wilt bezoeken. Als we wat gedronken hebben lopen we een stukje omhoog en zijn al bij de ticketverkoop, had al op internet gelezen dat je goed moest kijken welke kaart je koopt want ze proberen je combi’s aan te smeren. Dus wij lopen gewoon door naar de kassa en kopen daar een kaartje voor alleen de grot. Voor de tour van 15:00 uur zijn we net te laat, dus we kopen kaartjes voor de tour van 16:00 uur dan hebben we nog even tijd om de winkeltjes te bekijken. We wilde een ijsje eten maar 3 euro voor een Magnum is ons toch net te gek, dus we nemen maar weer een Italiaans ijsje.

Om 15:45 uur gaat de poort open en moeten we bij de bordjes van je gekozen taal gaan staan, wij hebben de Duitse gekozen zodat ma het zelf kan verstaan. Er word even wat informatie verteld en we kunnen de grot in, we trekken maar gelijk het vest aan want de temperatuur in de grot is maar 10 graden. We gaan in het treintje zitten, deze brengt ons in 20 minuten 2 km de grot in. We kijken onze ogen uit, uiteraard hebben we wel meer grotten gezien en stalagmieten en stalactieten gezien maar deze waren zo groot en de grot was gigantisch ruim. Binnen wandelen we samen met de gids 1,5 kilometer rond, we stijgen en we dalen en je komt iedere keer weer in een andere zaal. De paden zijn behoorlijk steil, maar wel breed en alles zonder opstapjes dus je hoeft gelukkig niet steeds te kijken waar je loopt. We kijken onze ogen uit, na ruim een uur met de gids gewandeld te hebben komen we weer uit bij het treintje. We moeten even wachten maar kunnen in de tussen tijd nog even het souvenirwinkeltje in tja zit je dus zo ver in de grot hebben ze er een winkeltje gebouwd! Rond 18:00 uur zijn we weer terug bij de camper, en dan is het wel heel fijn dat je dan niet meer naar een camping hoeft te rijden.